اعضای هیات علمی

بازگشت

طرح درس

عنوان درس به فارسی: بازاریابی اطلاعات

عنوان درس به انگلیسی : Information Marketing

 

تعداد واحد: 2

نیمسال اول سال تحصیلی 99-98

 

هدف: آشنایی با مفاهیم و اصول بازاریابی اطلاعات، قیمت گذاری کالاهای اطلاعاتی، و برقراری ارتباطات عمومی در کتابخانه ها و مراکز اطلاع رسانی، و نیز آماده کردن متخصصان اطلاعاتی و کتابداران برای طراحی، پیاده کردن و ارزیابی طرح های بازاریابی بر اساس تجزیه و تحلی بازارهای اطلاعاتی، تحقیق و برنامه ریزی اثربخش به منظور بهبود خدمات مشتریان کتابخانه ها و مراکز اطلاعاتی.

 

اهداف رفتاری:

- توانایی فهم و تبیین رابطه بین بازاریابی و اطلاعات

- توانایی توصی اطلاعات به عنوان یک محصول و نیز به عنوان یک خدمت

- توانایی تبیین روشها و مدل های بازاریابی

- توانایی فهم و درک و تبیین نقش بازاریابی در برنامه ریزی و مدیریت خدمات اطلاعاتی

- توانایی تدوین یک برنامه بازاریابی شام تحقیق بازار، تقسیمبندی بازار، آمیخته ی بازار و راهبرد بازاریابی

 

 

سرفصلهای اصلی درس:

1.· تعریف و توضیح کلی بازاریابی

2. · بازار مصرف کننده و رفتار خریداران

3. · تحقیقات بازاریابی

4. · مدیریت بازار؛ قسمت بندی بازار؛ آمیخته ی بازار

5. · مدل های بازاریابی

  • آزمون میان ترم

6. · بازاریابی کالاهای خدماتی

7. · بازاریابی و فناوری های نوین

8. · بازاریابی اطلاعات و محصولات اطلاعاتی

9/ · بازاریابی در کتابخانه­ها و مراکز اطلاع رسانی

10. · برنامه ریزی بازاریابی

 

فهرست منابع:

.6 آ ندرس ن ، آ لن و تلما دابسن. ) 6281 (. بازاری ا بی ک ارا. ت رج م ه ع ل ی اک ب ر ام ی ن بی دخ ت ی و ع ب اس م رادان . سمنان: دا نش گ اه

س م ن ان.

.2 بص ی ری ان جهرمی، رض ا.) 6288 (. بازاری ا بی در ک ت ا بخ ا نه ه ا و م راک ز اطلاع رس ا نی. وی راس ت ار ع ل ی رض ا نوروزی . تهران:

چ اپ ار.

.2 تاج ی ک ، م ه دی . ) 6289 (. آش ن ای ی با اص ول بازاری ا بی م ح ص ولات ف ن اوری برت ر. تهران: م رک زت ح ق ی ق ات و بررس ی ه ای

اق ت ص ادی.

.4 درگ ی ، پ روی ز. 6288 . م ب اح ث و م وض وع ات بازاری ا بی خ دم ات با نگ رش بازار ای ران. تهران: رس ا .

.5 روس ت ا، اح م د. ) 6288 (. م دی ری ت بازاری ا بی. ت ا لی و ت رج م ه اح م د روس ت ا، داور و نوس ، ع ب دا لح م ی د ا براه ی م ی. تهران:

س ازم ان م طا لع ه و ت دوی ن ک ت ب ع ل وم ا نس ا نی دا نش گ اه ه ا) س م ت( .

.6 راو لی ، ج ن ی ف ر. ) 6288 (. بازاری ا بی اطلاع ات . ت رج م ه : م ری م اس دی . تهران: چ اپ ار

.7 ش ه ری اری ، ع م ادا لدی ن و بابک هادی. ) 6288 (. اص ول بازاری ا بی. تهران م ب ن ای خ رد .

.8 ص ن اع ی ،ع ل ی .) 6274 (. اص ول بازاری ا بی وم دی ری ت بازار. تهران: نش ر پ رس ش .

.9 ک ات ل ر، ف ی ل ی پ و گری آرمسترانا ). 6289 (. اص ول بازاری ا بی. ت رج م ه :ع ل ی پ ارس ای ی ان. تهران: اد بس ت ان.

.61 کات ل ر، ف ی ل ی پ.) 6282 (. م دی ری ت بازاری ا بی: ت ج زی ه وت ح ل ی بر نام ه ری زی اج را و ک ن ت رل. ت رج م ه : به م ن ف روز نده. تهران:

ات روپ ا .

.66 ک ی ن ا، ج ن ی س ام . ، پ نای ت ، ج ی م ز اچ . م ی س ون.) 6282 (. بازاریابی از طری ق ) وب(. ت رج م ه : م ح م دا براه ی م

گ وه ری ان. تهران: امیرکبیر.

.62 منترر، غلامعلی. ) 6286 (. م وت وره ای ک اوش ای ن ت ر نت ) درآم دی بر بازاری ا بی به ی ن ه اطلاع ات( . تهران: ک وی ر.

.62 نوروزی، یعقوب. ) 6286 (. "بازاریابی خدمات اطلاعاتی و مراکز اطلاع رسانی". . اطلاع شناسی، سال

.88- چهارم، ش 2 و 4 )بهار و تابستان(: 69

.64 ه ت ن ، آ نج لا.) 6287 (. راه ن م ای ج ام م برای بر نام ه ری زی بازاری ا بی. تهران: رسا.

.65 ه ی ن ز، دی وی د.) 6285 (. ابرداده برای مدیریت و بازاریابی اطلاعات. ت رج م ه ع ل ی رض ا س ع ادت ع ل ی ج ا نی و ف اطم ه ذاک ری

ف رد. تهران: چ اپ ار.__